Producenci
Paczkomaty InPost
Paczkomaty InPost

Jak zaoszczędzić podczas pakowania produktów? Praktyczne porady

Jak zaoszczędzić podczas pakowania produktów? Praktyczne porady

Pakowanie produktów to czynność, która dobrze rozplanowana i zorganizowana może przebiegać sprawnie, szybko, a także oszczędnie. Jak wiadomo, opakowania mają ogromne znaczenie — szczególnie w transporcie, kiedy to ich zawartość musi być odpowiednio chroniona przed wstrząsami, uszkodzeniami, zarysowaniami, otarciami, a także przed wilgocią i innymi czynnikami, które mogłyby prowadzić do uszkodzenia zawartości. To jeden z powodów, dlaczego należy zwrócić uwagę na opakowania transportowanych towarów. Aby jednak móc zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze, warto w pierwszej kolejności uświadomić sobie, czym powinno charakteryzować się dobre opakowanie.

Na czym polega właściwe pakowanie produktów?

Warto pamiętać o tym, iż bez dobrze przygotowanego i opracowanego opakowania zawartość przesyłki może ulec uszkodzeniu. Z tego też względu należy zwrócić uwagę na jego wykonanie i zastosowane w pakowaniu produkty oraz akcesoria.

Pierwszą kwestią jest oczywiście kształt opakowania, które musi być dopasowane do wielkości i specyfiki towaru, sposobu jego transportowania, wagi, gabarytów, podatności na oddziaływanie zewnętrznych czynników. Musi być zatem trwałe, mocne, wytrzymałe, solidnie wykonane, aby jego zawartość nie uległa zniszczeniu, jeżeli paczka zostanie upuszczona przez kuriera, czy obciążona znajdującymi się na niej kolejnymi pakunkami.

Z tego też względu opakowanie musi charakteryzować się wytrzymałością na uderzenia, uszkodzenia mechaniczne, upadki, a w razie, gdy dojdzie do nieprzewidzianej sytuacji sprzyjającej uszkodzeniu zawartości — odpowiednio ją chroni.

Kolejny aspekt to oczywiście szczelność opakowania. Musi ono chronić zawartość przed wodą, wilgocią, ale także przed promieniami słonecznymi i powietrzem. Każdy produkt posiada swoją specyfikę, a czynniki zewnętrzne mogą powodować jego uszkodzenie, jeśli nie zapewni się im w trakcie transportu odpowiedniej szczelności, czy izolacji termicznej.

Solidne opakowanie nie może również nosić znamion jego wcześniejszego użytkowania, uszkodzenia, otwierania. W przeciwnym razie klient może przypuszczać, że zawartość zamówionego towaru jest uszkodzona, wadliwa, wybrakowana. To wiąże się z kosztem reklamacji takiej przesyłki, która zazwyczaj nie jest odbierana przez klienta, a odsyłana pod wyżej wymienionym zarzutem. O ile w przypadku mniejszych firm dostawy są stosunkowo niskim kosztem, tak w sytuacji, gdy wysyłka ma charakter przemysłowy, złe pakowanie może być kosztownym niepowodzeniem — dla wysyłającego lub dostawcy.

Ostatnią cechą, jaką powinno charakteryzować się przemyślane opakowanie, jest jego solidność i trwałość — musi wytrzymać często wydłużony czas dostawy, okres składowania i zmiany środka transportu.

Wymogi, jakie musi spełnić opakowanie dla konkretnego towaru

Jednym z najczęściej popełnianych błędów, które mogą wiązać się z generowaniem dodatkowych kosztów, jest nieprawidłowe pakowanie. Na problem ten można spojrzeć dwuznacznie.

Brak wiedzy na temat właściwego pakowania towaru

W pierwszym przypadku może okazać się, że wymagania związane z pakowaniem nie są wysokie. Jeżeli osoba odpowiedzialna za tą czynność nie wie, jak opakować dany produkt, może przesadzić z ilością wykorzystanych w tym celu materiałów i akcesoriów, co przełoży się na wzrost jednostkowego opakowania, nadmierne zużycie materiałów, konieczność ich częstszego zamawiania, a tym samym większe wydatki.

W drugim przypadku sytuacja wygląda wręcz odwrotnie. Nadmierne oszczędzanie i nieodpowiednie zapakowanie towaru może skutkować jego uszkodzeniem w trakcie dostawy. Wtedy należy spodziewać się reklamacji, a tym samym kolejnych ponoszonych kosztów na ponowne wysłanie zamówienia.

Nadmierne zabezpieczanie przesyłek na czas transportu

Materiały opakowaniowe, takie jak pianka, tektura, folia stretch, czy folia bąbelkowa, są sposobami na uchronienie zawartości przesyłki przed uszkodzeniem. Warto jednak zastanowić się, czy aby na pewno konieczne jest wielowarstwowe zawijanie danego produktu, a także czy potrzebne jest jednoczesne stosowanie wszystkich wyżej wymienionych akcesoriów w zabezpieczaniu przesyłki.

Źle dobrany materiał zabezpieczający wysyłkę

Problemem może być także niewłaściwe dobranie rodzaju materiału opakowaniowego do towaru. Zbyt duży karton, zastosowanie folii stretch zamiast tej bąbelkowej, korzystanie z tektury, zamiast pianki, nadmierne owijanie paczki taśmą pakową — nieprzemyślane pakowanie jest kosztowne, naraża firmę na straty reklamacyjne i nadmierne zużywanie materiałów zabezpieczających przesyłkę na czas transportu.

Poszukiwanie tańszych dostawców materiałów do pakowania

Bardzo dobrym sposobem na obniżenie kosztów jest wykonanie rozeznania na rynku. Zdarza się, że przedsiębiorstwa zajmujące się wysyłką na większą, czy mniejszą skalę, nie do końca znają koszty jednostkowe zamawianych przez nich materiałów bądź nie zwracają uwagi na ewentualne podwyżki ich cen, które mogą być podyktowane sytuacją ekonomiczną i gospodarczą bądź wewnętrznymi ustaleniami firmy.

Z tego też względu dobrze rozeznać się wśród konkurencji, przeprowadzić rozmowę z jej przedstawicielami, poprosić o przykładowe bądź dedykowane konkretnemu biznesowi cenniki i rozważyć, czy aby zakup materiałów opakowaniowych u nich nie jest korzystniejszy finansowo. Dobrym pomysłem jest również zapytanie o ewentualne rabaty i zniżki przy zamówieniach konkretnych ilości, a także zorientowanie się, czy na obniżkę cen wpływać mogą dobre i długofalowe relacje — to sposób na szukanie korzyści w długoterminowej współpracy.

Korelacja między efektywnością a finansowym aspektem pakowania

Pakowanie produktów to nie tylko koszt wykorzystanych w tym celu materiałów. Warto zwrócić uwagę również na to, z jakiego sprzętu i maszyn korzysta się podczas tych czynności, czy być może nie byłoby dobrym pomysłem zainwestowanie w nowocześniejsze rozwiązania charakteryzujące się np. mniejszym poborem prądu. Należy także systematycznie dokonywać testów sprzętów i ich konserwacji, gdyż nieprawidłowości ich działania również mogą generować nieprzewidziane, zbędne i niepotrzebne koszty dla firmy.

Efektywność, czyli świadomość poprawnego pakowania, znajomość właściwości poszczególnych materiałów opakowaniowych, sposobów zabezpieczania przesyłek może przełożyć się na redukcję kosztów materiałowych, sprawniejsze wykorzystywanie urządzeń, wzrost tempa pakowania. 

Większa liczba starannie zapakowanych przesyłek w krótszym czasie to kolejne oszczędności dla firmy. Aby tego dokonać, warto zastanowić się nad przeszkoleniem swoich pracowników odpowiedzialnych za pakowanie.

Ponowne wykorzystanie opakowań

Kolejnym sposobem na oszczędzanie i zmniejszenie kosztów materiałowych jest ponowne zastosowanie opakowań, które otrzymało się np. przy zwrotach towaru, czy podczas dostaw od swoich kontrahentów.

Firmy e-commerce, które zakupują towar, a następnie oferują go swoim klientom, mogą zastosować opakowania, w których dostarczone im zostały zamówione produkty. Bardzo często jest to pianka, folia bąbelkowa, ale także kartony.

Można również zastanowić się nad wykorzystaniem opakowań i materiałów opakowaniowych z recyklingu, które często są stosunkowo tańsze, a ich wytrzymałość i trwałość wcale nie odbiega jakością od tych produkowanych z nowych surowców i tworzyw.

Dynamika, jaką charakteryzuje się rynek, wymusza na przedsiębiorcach szukanie oszczędności wszędzie tam, gdzie to możliwe. Przemyślane gospodarowanie działem pakowania w firmie może być sposobem na zmniejszenie kosztów i poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl